Φωτιές σε ηλεκτρικά και Plug-in αυτοκίνητα: Πραγματικός κίνδυνος ή υπερβολικός φόβος;
Πυρκαγιές σε ηλεκτρικά και Plug-in οχήματα ανησυχούν τους οδηγούς. Είναι όμως τελικά πιο επικίνδυνα από τα συμβατικά;
Υπάρχει κίνδυνος για ανάφλεξη και εκδήλωση πυρκαγιάς σε ηλεκτρικά και Plug-in υβριδικά αυτοκίνητα; Μύθος ή πραγματικότητα;
Οι πυρκαγιές σε ηλεκτρικά και Plug-in υβριδικά οχήματα έχουν προκαλέσει ανησυχία το τελευταίο διάστημα, καθώς αρκετά περιστατικά έχουν καταγραφεί σε χώρες της Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Αυστρία και η Βρετανία αλλά και στην χώρα μας, με πρόσφατο περιστατικό αυτό στην Θέρμη.
Παρόμοια περιστατικά έχουν σημειωθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με τις πυρκαγιές να έχουν οδηγήσει σε ανάκληση 26.700 οχημάτων από το BMW Group, με την αιτία να εντοπίζεται σε κατασκευαστικό σφάλμα στη μπαταρία που προκάλεσε το βραχυκύκλωμα.

Ανάλογα περιστατικά έχουν σημειωθεί και στις Ηνωμένες Πολιτείες, με την αυτανάφλεξη ενός Tesla Model X και ενός Model S Plaid, μόλις τρεις μέρες μετά την παράδοσή του. Οι ειδήσεις αυτές... πυροδοτούν ερωτήματα για το εάν τα ηλεκτρικά και Plug-in είναι πράγματι πιο επιρρεπή σε πυρκαγιά από τα παραδοσιακά οχήματα εσωτερικής κάυσης με βενζίνη ή diesel.
Οι ειδικοί απαντούν: Τα ηλεκτρικά είναι εξίσου ασφαλή
Σύμφωνα με τους μηχανικούς εταιριών για μπαταρίες και τεχνικούς αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά και Plug-in μοντέλα δεν είναι πιο επικίνδυνα από τα συμβατικά. Το site της "AutoBild" σημειώνει πως όλα τα οχήματα, ανεξαρτήτως τεχνολογίας, οφείλουν να πληρούν τα ίδια πρότυπα ασφαλείας για να λάβουν έγκριση κυκλοφορίας.
Οργανισμοί όπως η DEKRA και η Allianz συμφωνούν πως ο κίνδυνος πυρκαγιάς είναι παρόμοιος με αυτόν των θερμικών κινητήρων, και οι οδηγοί δεν χρειάζεται να ανησυχούν περισσότερο όταν επιλέγουν ένα ηλεκτρικό όχημα.

Τα ηλεκτρικά χρειάζονται πολύ περισσότερο νερό για κατάσβεση
Παρά τη γενική ασφάλεια, αξίζει να γνωρίζουμε πως σε περίπτωση φωτιάς, τα ηλεκτρικά και Plug-in απαιτούν 40 φορές περισσότερο νερό για να σβήσουν συγκριτικά με τα συμβατικά. Ενώ για ένα όχημα με βενζινοκινητήρα απαιτούνται 2-4 τόνοι νερού, για τα ηλεκτρικά μπορεί να χρειαστούν έως και 150 τόνοι, καθώς η μπαταρία δεν σβήνει εύκολα και χρειάζεται ψύξη για πολλές ώρες. Για τον λόγο αυτό, συχνά τοποθετούνται σε ειδικές δεξαμενές με νερό.
Σε ορισμένες περιοχές, όπως ένας δήμος στη Βαυαρία, υπήρξαν ακόμα και προσωρινές απαγορεύσεις στάθμευσης ηλεκτρικών σε υπόγεια γκαράζ για προληπτικούς λόγους.
Αυξημένο κόστος επισκευής για ηλεκτρικά και Plug-in
Σύμφωνα με μελέτη της Allianz, το κόστος επισκευής των ηλεκτρικών είναι κατά 30% υψηλότερο από των συμβατικών, ενώ στα Plug-in υβριδικά φτάνει το +50%. Επιπλέον, στη Γερμανία των 50 εκατομμυρίων οχημάτων καταγράφονται περίπου 15.000 φωτιές το χρόνο, ενώ στην Ελλάδα αναφέρονται περίπου 500 – για όλους τους τύπους κινητήρων.

Ερωτήσεις που... ηλεκτρίζουν
Πόσο ασφαλή είναι τα ηλεκτρικά σε περίπτωση φωτιάς;
Όλα τα οχήματα με έγκριση κυκλοφορίας διαθέτουν εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας. Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες με προστασία, ενώ σε ατύχημα διακόπτεται αυτόματα η ροή ρεύματος για αποφυγή ηλεκτροπληξίας.
Τι συμβαίνει σε περίπτωση σύγκρουσης;
Τα ηλεκτρικά και Plug-in υβριδικά υποβάλλονται σε crash test από τον οργανισμό EuroNCAP. Σε όλες τις δοκιμές, το σύστημα ασφαλείας διακόπτει άμεσα τη ροή ρεύματος, ενισχύοντας την ασφάλεια των επιβατών.
Η ασφάλεια καλύπτει φωτιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Ναι. Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρουν πακέτα που περιλαμβάνουν κάλυψη πυρός. Εφόσον υπάρχει τέτοια πρόβλεψη, καλύπτεται ακόμη και περίπτωση αυτανάφλεξης, καθώς και ζημιές σε τρίτα μέρη σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία από το 2019.